خودشناسی اساس زندگی موفق

خودشناسی اساس زندگی موفق، خودشناسی و زندگی موفق، خودمان را بشناسیم، اهمیت خودشناسی، خودشناسی، شناخت خویشتن، خودشناسی چیست، شناخت خویشتن، خودآگاهی،

خودشناسی مهمترین اساس زندگی موفق

آرزوی حقیقی زندگی همه‌ی ما داشتن یک زندگی خوب و موفق است. همه‌ی ما لایق یک زندگی خوب هستیم. برای خلق زندگی موفق باید به خودشناسی و خودآگاهی برسیم.

زمانیکه شناختی در مورد خودمون نداشته باشیم، هرگز در نمی‌یابیم که همه‌ی ما ذاتا برای تجربه خلق یک زندگی خوب و موفق به دنیا آمده ایم.

همه ما به این جهان آمده‌ایم تا یک زندگی خوب و دوست داشتنی برای خودمان خلق کنیم.

برای توضیح خودشناسی فرض کنید مکانیک هستید. شما یک جعبه ابزاری پر از بینهایت ابزار دارید که در زندگی خیلی به دردتان می‌خورد. اما اصلا در آن جعبه ابزار را باز نمی‌کنید، تا از آن استفاده کنید. بعد بخاطر باز کردن یک پیچ خودمان را هلاک می‌کنید.

خودشناسی درست مثل همین جعبه ابزار است که به ما کمک می‌کند بفهمیم چه توانایی‌ها و توانمندی‌هایی داریم. با رسیدن به شناخت درست از خودمان متوجه می‌شویم که کجا و در چه زمانی می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم.

خیلی از افراد هیچ شناختی از خودشان ندارند. خودشان را نمی‌شناسند. سبک زندگی مشخصی برای خودشان ندارند. به عبارتی سبک شخصی زندگی خودشان را ندارند. این افراد فقط و فقط برای دیگران و جلب رضایت آن‌ها زندگی می‌کنند.


برای دانلود فایل های آموزشی سبک شخصی استاد پورندی کلیک کنید.


کسی که علائق و توانمندی‌هایش را نمی‌شناسد دائم در حال تقلید از دیگران است. دائم نگاه می‌کند ببیند دیگران چگونه روز خود را شب می‌کنند؛ چطور زندگی می‌کنند.

این افراد نگاه می‌کنند ببینند دیگران چه غذایی می‌خورند. چه لباسی می‌پوشند، چه سفرهایی می‌روند.

امروزه فضای مجازی وعدم آشنایی با استفاده درست آن‌ها باعث می‌شود افراد از خود واقعی‌شان دور شوند.

بسیاری از ما تحت تاثیر دیگران و برای جلب رضایت آن‌ها انتخاب می‌کنیم. بخاطر خوشآمد دیگران غذا می‌خوریم، لباس می‌پوشیم. آه در بساط نداریم، اما بخاطر حرف مردم لباس مارک‌دار می‌پوشیم.

گاهی حتی بخاطر مردم ازدواج می‌کنیم. بخاطر دیگران طلاق می‌گیریم. بخاطر مردم مسافرت می‌رویم. بخاطر دل پدر و مادرمان درس می‌خوانیم. رشته تحصیلی یا شغلی را انتخاب می‌کنیم که هیچ علاقه ای به آن نداریم.

همه‌ی این کارها به خودی خود هیچ ایرادی ندارند. اشکال اینجاست که تمام کارهای ما برای مردم انجام می‌شود. چون ما یک سبک شخصی منحصر به فردی برای خودمان نداریم.

راز رسیدن به زندگی موفق و آرامش در زندگی در خودشناسی و کشف ویژگی‌های منحصر بفرد درونی ماست. ما زمانی به آرامش می‌رسیم که خودمان را بشناسیم و خود را لایق یک زندگی بهتر بدانیم.

چرا نظر دیگران برای ما اهمیت دارد؟

واقعاً چه دلیلی دارد که ما در تک تک کارهایی که انجام می‌دهیم به دنبال تایید دیگران هستیم؟

اگر دیگران ما را تأیید کردند آن کار را با شور و شوق بسیار زیاد انجام می‌دهیم. اگر ما را و کارمان را تأیید نکردند، دلسرد و ناامید می‌شویم و از انجام آن کار منصرف می‌شویم.

اگر شما هم به نظرات دیگران زیادی اهمیت می دهید مقاله زیر را بخوانید.


⇐ ۱۱ راهکار دوری از اهمیت دادن به نظرات دیگران 


در اهمیت زیادی دادن به تایید یاعدم تایید دیگران ۲ نکته مهم وجود دارد:

نکته‌ی اول – باور فقر و کمبود

اگر خودمان را نشناسیم باور فقر و کمبود خواهیم داشت. کسی که خودش را نشناسد نمی‌تواند داشته‌هایش را ببیند و مدام به داشته‌های دیگران توجه می‌کند. فکر می‌کند هر چیزی که دیگران تایید می‌کنند درست است.

در صورتیکه نمی‌داند در جهان برای هر کدام از ما بی‌نهایت فرصت برای خلق زندگی شخصی ایده‌آل‌مان وجود دارد.

فراموش کرده‌ایم که خودمان خالق سرنوشت خودمان هستیم. یادمان می‌رود که تجربه‌ی ما خاص ماست.

هر کدام از ما انسان‌هایی استثنایی و منحصر بفردی هستیم که تنها یک نفر از ما در این جهان وجود دارد.

نکته‌ی دوم – قانون لیاقت‌

وقتی شناخت درستی از خودمان نداریم در خودمان لیاقت رسیدن به خوشبختی و موفقیت را نمی‌بینیم. نداشتن خودشناسی باعث می‌شود ایده ها، افکار و انتخابات خودمان را هم قبول نداشته باشیم.

عدم شناخت خودمان باعث می‌شود ندانیم به چه چیزهایی علاقه‌مند هستیم. چه غذایی را دوست داریم، چه پوششی را دوست داریم و همیشهً منتظر تأیید دیگران هستیم.

مثل اینکه شخصی به رستوران برود و دائماً زیرچشمی به میزهای اطراف نگاه کند تا ببیند آن‌ها چه سفارش داده‌اند که او هم همان سفارش را بدهد.

ما به این دنیا آمده‌ایم که زندگی دوست داشتنی خودمان را خلق کنیم نه زندگی دوست داشتنی دیگران را. ما نمی‌توانیم از خود حقیقی‌مان فرار کنیم. خود حقیقی ما لایق بهترین‌هاست. وقتی ما خودمان را بشناسیم می‌فهمیم که لایق بهترین‌ها هستیم.

ما می‌توانیم نقاب بزنیم. می‌توانیم خودمان را نبینیم. اما چه اتفاقی می‌افتد؟ دائم در احساس بد هستیم.

شاید هرچیزی را تجربه کنیم، مسافرت برویم، رستوران برویم. هر کاری بکنیم اما احساس غنی بودن نداریم. هرچه تلاش می‌کنیم به شکست می‌انجامد. چون احساسی بد اتفاقات بد را رقم می‌زند.

خودشناسی و احساس خوب

خودشناسی به ما کمک می‌کند که در احساس خوب بمانیم.

ما با هر قدمی که برای شناخت خودمان بر می‌داریم به خود واقعی‌مان نزدیک و نزدیک‌تر می‌شویم. هر کاری که انجام می‌دهیم مطابق میل و خواسته‌ی خود واقعی‌مان است. پس در احساس خوب می‌مانیم.

حال و احساس خوب = اتفاقات خوب

زمانی‌که خودمان را می‌شناسیم، با خود واقعی‌مان روبه‌رو می‌شویم. مگرکسی می‌تواند از خودش فرار کند؟ مگر کسی می‌تواند از سایه‌ی خودش فرار کند؟

نمی‌توانیم از خودمان فرار کنیم و همیشه در احساس بد باشیم. عدم خودآگاهی و شناخت درست خویشتن موجب می‌شود نتوانیم سبک شخصی زندگی خودمان را داشته باشیم.

خودشناسی و هنر نه گفتن

چرا این‌قدر در نه گفتن مردد هستیم؟ چرا در نه گفتن اینقدر ضعیف هستیم؟

ما هنر نه گفتن نداریم چون می‌ترسیم، نگرانیم، دلشوره داریم، و از همه مهمتر بخاطر ضعف شخصیتی‌مان هست که نمی‌توانی به راحتی نه بگوییم.


 دانلود پادکست موفقیت یعنی مهارت نه گفتن 


برای بررسی این موضوع باید به مرحله را بررسی کنیم.

۱– مرحله‌ی اول: درخواست دیگران از ما

۲– مرحله‌ی دوم: اجابت درخواست از طرف ما

۳– مرحله‌ی سوم: حس گناه بعد از اجابت درخواست دیگران

مرحله سوم بسیار مهم است. پس از اجابت درخواست افراد دیگر در ما احساس گناه بوجود می‌آید. در این مرحله ما بخاطر پاسخ مثبتی که دادیم به سرزنش خودمان می‌پردازیم.

چرا نتوانستم مخالفت کنم؟ چرا با وجود اینکه خیلی کار داشتم نتوانستم نه بگویم؟ چرا با او رفتم؟

در بحث خودشناسی یاد می‌گیریم که محترمانه، مؤدبانه و صادقانه، به راحتی «نه» بگوئیم. که به هیچ‌کسی از جمله خودمان آسیب نزنیم.

زمانیکه خودمان را بشناسیم بر افکار و عقاید و اولویت‌های خودمان تسلط بیشتری داریم. در اینصورت وقتی در شرایطی انتخاب قرار می‌گیریم تصمیم گیری برایمان راحت‌تر است.

می‌دانیم که اگر جواب نه هم بدهیم اشکالی ندارد؛ پس قاطعانه تصمیم گیری می‌کنیم.

زمانیکه خودمان را بشناسیم یاد می‌گیریم که دلیل همه‌ی اتفاقات تلخ در زندگیمان چیست. می‌دانیم مسئول صد در صد شرایط امروزمان خودمان هستیم.

چرا خودشناسی اهمیت دارد؟

در مسیر خودشناسی به آگاهی می‌رسیم، تکلیف خودمان با خودمان روشن می‌کنیم. دقیقاً می‌فهمیم که برای چه به این جهان آمده‌ایم.

توانایی‌ها، ظرفیت‌ها و سلایق و علاقه مندی‌هایمان را می‌شناسیم. زمانی‌که دنیای درونمان متحول بشود، دنیای درون و بیرونمان هم متحول می‌شود، در واقع با خودشناسی است که ما به احساس و حال خوب می‌رسیم.

قانون اول کیهان می‌گوید شما هر احساسی داشته باشید، کائنات همان احساس را تقویت می‌کند. شما به هر چیزی توجه کنید کائنات همان را گسترش می‌دهد.

سوخت موتور موفقیت احساس خوب ماست.

تنها با خودشناسی است که ما در احساس خوب باقی می‌مانیم. احساس خوب اساس یک زندگی ایده آل، خوب و موفق است.

در مقاله بعد یا تکنیک‌های خودشناسی و خودآگاهی بیشتر آشنا می‌شویم.

منتظر مقاله بعدی ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی و دریافت تخفیف
×
سلام، بفرمایید
هر سوالی داری از من بپرس.

پیام خود را بگذارید. اولین فرصت پاسخگوی شما هستیم.