22 ایده ساده برای دوست داشتن خودمان

22 ایده ساده برای دوست داشتن خودمان، دوست داشتن خودمان، عشق به خویشتن، چگونه خودمان را دوست داشته باشیم، عشق به خودمان، عاشق خودت باش

22 روش ساده برای اینکه خود را دوست داشته باشیم:

جلب رضایت دیگران نبردی است که شما بازنده میدان هستید!

به جای تلاش برای جلب محبت و رضایت دیگران، خودتان را دوست داشته باشید. روی عشق و شفقت به خودتان متمرکز شوید. عزت نفس خود را تقویت کنید و از وابستگی رها شوید تا بتوانید روابط سالم‌تر و شادتری با خود و دیگران برقرار کنید.

دوست داشتن خود یکی از سخت‌ترین و در عین حال مهمترین کارهایی است که باید انجام دهیم. اما عشق به خویشتن یعنی چه؟ و در واقع چگونه خود را دوست دارید؟

بسیاری از ما دیگران را بیشتر از خودمان دوست داریم. گاهی اوقات رابطه ما با خودمان به معنی واقعی کلمه افتضاح است. از خودمان انتقادهای تند و تیز می‌کنیم و خودمان را در معرض روابط ناسالم، افکار سمی و حتی خودزنی قرار می‌دهیم.

وقت آن رسیده است که مراقب خودتان باشید و با همان عشقی که به دیگران می‌دهید با خودتان هم رفتار کنید.

 بسیاری از افراد از دوست داشتن خود می‌ترسند و این کار را خودخواهی تلقی می‌کنند. عشق به خویشتن نه تنها باعث بهبود رابطه شما با خودتان می‌شود، بلکه به دیگران نشان می‌دهد که چگونه شما را دوست داشته باشند.

شما تنها کسی هستید که همیشه کنار خودتان می‌مانید. رابطه شما با خودتان مهمترین و طولانی‌ترین رابطه‌ای است که تاکنون داشته اید. پس ارزش این را دارد که وقت و تلاش خود را صرف ایجاد یک رابطه دوستانه‌تر با خودتان کنید.

در این مقاله قصد داریم فهرستی از ۲۲ ایده ساده برای دوست داشتن خودمان را معرفی کنیم. از همین امروز موارد زیر را در زندگی‌تان پیاده کنید. بعد از ایجاد عادت‌های جدید باز هم این مقاله را مطالعه کنید تا بتوانید روش‌های دیگر را هم پیاده کنید.

۲۲ ایده ساده دوست داشتن خودمان

1- خودتان را بشناسید.

محال است که خودتان را دوست داشته باشید وقتی که حتی نمی‌دانید چه کسی هستید. خودتان را بیشتر بشناسید. ارزش ها، نگرش ها، باورها و اعتقادات درونی‌تان را شناسایی کنید. خودشناسی ارزش سرمایه‌گذاری دارد.

2- مهارت نه گفتن را فراگیرید!

در صورت نیاز «نه» بگویید. اجازه دهید افراد خط قرمزهای شما را بشناسند. تعیین حد وحدود و خط قرمزها یک نوع عمل خودمراقبتی است، زیرا باعث می‌شوند دیگران بدانند که شما ارزشمندید و لایق احترام هستید.

آنتونی رابینز: «موفقیت یعنی گفتن تعداد بسیار زیادی کلمه‌ی “نه».


⇐ این پادکست را گوش کنید: مهارت‌های نه گفتن سعید پورندی


3- خود را با دیگران مقایسه نکنید.

هیچ کس از شما بهتر یا بدتر، بالاتر یا پایین‌تر نیست. آن‌ها فقط کمی متفاوت هستند. شما همانطور که هستید ارزشمندید. خودتان را همینطور که هستید بپذیرید. نیازی به مقایسه نیست.

4- واقعاً حضور داشته باشید.

زندگی ما پر از چیزهایی است که باعث حواس پرتی ما می‌شوند. بسیاری از اینها سرگرم کننده و ارزشمند هستند، اما ممکن است به زندگی آسیب بزنند و ما را از شناخت واقعی و خودمان بودن باز دارند. پس چیزهایی را که باعث حواسپرتی تان می شود حذف کنید.

5- نقاط قوت خود را بشناسید و ار آن‌ها استفاده کنید.

همه ما موهبت‌های فوق العاده‌ای داریم که به آن‌ها توجهی نمی‌کنیم. وقتی حواستان پرت چیزهای بی‌اهمیت است توجه به این ویژگی‌های عالی سخت است. نقاط قوت و توانایی‌هایتان را بشناسید. تمرکز روی نقاط قوت موجب افزایش احساسات مثبت شما نسبت به خودتان می‌شود.

6- برای خودتان یک هدیه بگیرید.

برای خودتان هدیه خاص بگیرید؛ چیز خاصی که شما فقط به خودتان می‌دهید. با هدیه دادن به خودتان «به همین سادگی به این دلیل» با خود خوب باشید.

7- با خودتان روراست باشید.

 بعضی از ما آنقدر در گول زدن خودمان مهارت داریم که حتی نمی‌دانیم آن را انجام می‌دهیم. صداقت در همه روابط مهم است و رابطه شما با خودتان نیز چنین است. اگر اکثر اوقات دراز می‌کشید، شلخته هستید، تنبلی می‌کنید و بهانه می‌آورید نمی‌توانید خودتان را دوست داشته باشید. عشق به خود واقعی به معنای پذیرفتن مسئولیت و پاسخگویی است.

8- به خودتان سخت نگیرید.

همه ما اشتباه می‌کنیم و عیوب و نواقصی داریم. احتمالاً شما بیشتر از دیگر افراد به خود سخت می‌گیرید. کمی شل کنید و خودتان را در آغوش بگیرید. انسان جائز الخطاست. نواقص و اشتباهات بخشی ازوجود شماست.

22 ایده ساده برای دوست داشتن خودمان، دوست داشتن خودمان، عشق به خویشتن، چگونه خودمان را دوست داشته باشیم، عشق به خودمان، عاشق خودت باش

9- خودتان را ببخشید.

 گاهی ما حسرت اشتباهات گذشته را می‌خوریم. همه ما ممکن است در انتخاب‌هایمان مرتکب خطا شویم. بخشش خویشتن به این معنی است که آرام آرام به خودتان بقبولانید که هر کاری از دست‌تان برمی آمد انجام دادید.

شما امروز بیشتر می‌دانید و می‌توانید بهتر از قبل عمل کنید. عادلانه نیست که گذشته‌تان را با دانش و معلومات امروزتان قضاوت و ارزیابی کنید.

10- بپذیرید که برخی افراد شما را دوست نخواهند داشت.

درست است، برخی از مردم شما را دوست ندارند و این اشکالی ندارد. وقت خود را برای جلب رضایت افرادی که رضایت آن‌ها غیرممکن است یا افرادی که برای شما خیلی مهم نیستند هدرندهید.

خودتان باشید. دست از جلب رضایت دیگران بردارید و خود اصیل و واقعی‌تان را بپذیرید.

11- تفریح ​​کنید.

هر هفته برنامه‌ای برای تفریح داشته باشید. از تفریح کردن غفلت نکنید. برنامه تفریحات‌تان را کنسل نکنید. به خاطر اینکه کارهای زیادی دارید و سرتان شلوغ است از تفریح کردن باز نمانید.

همه ما درست مثل خوابیدن و خوردن، نیاز به تفریح داریم تا احساس خوبی داشته باشیم. پس از این نیاز مهم صرف نظر نکنید. به دامن طبیعت بروید، ورزش مورد علاقه‌تان را انجام دهید. فیلم طنز ببینید.

12- سپاسگزاری را تمرین کنید.

شکرگزاری یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای افزایش توجه به خوبی‌ها خودتان و زندگی است. سعی کنید هر روز که از خواب بیدار می‌شوید به خاطر ۳ نعمتی که دارید سپاسگزاری کنید. برای چشم هایتان، نفس کشیدن و نعمت یک روز تازه شکرگزاری کنید.

13- موفقیت‌های خود را بنویسید.

من عاشق نوشتن موفقیت‌های روزانه‌ام هستم. این کار به من کمک می‌کند همیشه یادم باشد قبلا هم توانستم به موفقیت (کوچک و بزرگ) برسم.

هر وقت احساس ضعف و کمبود کردید آن‌ها را مجدد بخوانید. این کار به شدت به شما انرژی مثبت و اعتماد به نفس بالایی می‌دهد.

14- به احساسات خود توجه کنید.

احساسات ما بخشی جدایی ناپذیر وجودمان است. بدون تأیید و درک همه احساسات‌تان نمی‌توانید یک فرد قابل قبولی باشید.

از ابراز کردن احساسات ناراحت کننده مانند عصبانیت و ناراحتی اجتناب نکنید. اگر آن‌ها را انکار کنید، بخشی از خود را انکار می‌کنید. علت خشم و عصبانیت‌تان را بیابید. به خود اجازه دهید نارحتی و خشم‌تان را به روشی سالم و محترمانه ابراز کنید.

15- به خوبی مراقب سلامتی و جسم‌تان باشید.

نعمت سلامتی حقیقتا غیر قابل قیمت‌گذاری است. به خودتان احساس خوب سلامت جسمی را ببخشید. منظم ورزش کنید؛ غذای سالم بخورید؛ آب بنوشید. شب‌ها ۷-۸ ساعت بخوابید. مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های مضر را محدود کنید.

16- یک سرگرمی را دنبال کنید.

روش‌های مختلفی برای سرگرمی وجود دارد. می‌توانید یک فعالیت ورزشی یا کاری مفرح، آرامش بخش، چالش برانگیز، خلاقانه، اجتماعی یا آموزشی انجام دهید. به کلاس شنا بروید. عضو تیم کوهنوردی باشگاه محله‌تان شوید. نقاشی بکشید. شطرنج بازی کنید. کتاب بخوانید.

17- از حق خودت دفاع کن.

قاطعیت راهی است که به دیگران نشان می‌دهد نظرات و نیازهای شما مهم است. دوست داشتن خود یعنی شما ارزش خود را می‌دانید و می‌توانید آن را با دیگران در میان بگذارید. پس محکم بایست و از خودت دفاع کن.

18- برای خود نامه عاشقانه بنویسید.

چطور انتظار دارید کاری که خودتان حاضر نستید برای خودتان انجام دهید دیگری برای شما انجام دهد. کمی عجیب است؛ ولی اینکار واقعاً شما را به چالش می‌کشد.

شروع کنید و مانند یک مجنون عاشق از خودتان بنویسید. اینگونه قادر خواهید بود چیزهایی را که درباره خودتان دوست دارید شناسایی کنید.

19- در صورت نیاز از دیگران درخواست کمک کنید.

روش دیگر مراقبت از خویشتن اینست که تشخیص دهید چه زمانی به کمک احتیاج دارید. کمک خواستن نشان ضعف شما نیست. همه ما انسان‌ها در بعضی مواقع به کمک نیاز داریم.

20- با خود مهربانانه صحبت کنید.

بله، با خودتان مهربان باشید، درست مثل زمانی که با یکی از عزیزانتان صحبت می‌کنید با خودتان حرف بزنید. خودتان را تحقیر نکنید. با عناوین زیبا خودتان را مورد خطاب قرار دهید و یا از خود انتقاد کنید.

21- با افرادی نشست و برخاست کنید که با شما با احترام و مهربانی رفتار می‌کنند.

افرادی که وقت خود را با آن‌ها می‌گذرانید نشان دهنده احساسی است که به خود دارید. کسانی که احساس شایستگی  و لیاقت می‌کنند خود را با افراد مثبت احاطه می‌کنند. بعضی اوقات دوست داشتن خود به این معنی است که باید روابط خود را با افراد بد دهن، منفی نگر و یا نامهربان پایان دهید.

22- برای خودتان کمی وقت بگذارید.

 سرتان شلوغ است؟ کلی کار دارید؟ حالا وقتش نیست؟ همینجا بایستید! سرعت خود را کم کنید و کمی به جسم و ذهن‌تان اجازه استراحت بدهید. استراحت مایه احیای انرژی و نوعی عمل خودمراقبتی است.

لازم نیست همه کارها را انجام دهید. کارهای مهم را در اولویت قرار دهید. خودتان را در اولویت قرار دهید. از نه گفتن و حس گناه خودداری کنید.

کدام یک از این ایده‌ها را امتحان خواهید کرد؟

پیشنهاد می‌کنم با فعالیت‌هایی شروع کنید که به نظر شما راحت‌تر است. (مهم این است که وقتی کار جدیدی را شروع می‌کنید خود را برای موفقیت آماده کنید.)

یک یا دو فعالیت عاشقانه خود را برای یک یا دو هفته تمرین کنید و سپس یکی از راه‌های چالش برانگیز را امتحان کنید. شما می‌توانید با گذشت زمان مجموعه‌ای از فعالیت‌های عاشقانه ایجاد کنید. پس از همین الان شروع کنید. خودتان را دوست داشته باشید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی و دریافت تخفیف
×
سلام، بفرمایید
هر سوالی داری از من بپرس.

پیام خود را بگذارید. اولین فرصت پاسخگوی شما هستیم.