موفقیت یعنی مهارت نه گفتن

مهارت نه گفتن

پادکست انگیزشی موفقیت یعنی مهارت نه گفتن سعید پورندی

موفقیت یعنی گفتن کلمه : نه، نمی خواهم!


↓برای دانلود پادکست صوتی پایین تر بروید↓

یکی از مسائلی که افراد با آن درگیر هستند این است که تمام تلاششان را می‌کنند دیگران او را بزرگ‌تر و بالاتر از آن چیزی که هستند ببینند. یعنی توانایی از خود نشان بدهند که ندارند.
 
برای جلب نظر و تایید دیگران یک شخصیت دیگری از خود نشان می دهند که نیستند.
 
 فرد ورشکست شده است. به دلیل این‌که خواسته به دیگران نشان دهد من خیلی پول‌دارم مجبور شده مثل یک پولدار رفتار کند. مثل یک فرد ثروتمند هزینه کند. این هزینه کردن چون به میزان ورودی ثروتی که به زندگی او آمده است، خروجی تعادل نداشته است.
 
مشکل این افراد همان باور سمی است که نظر دیگران برایشان مهم است. وقتی تو تمام تلاشت را می‌کنی که خودت را بزرگ‌تر از آن چیزی که هستی نشان دهی دیگر خود وقعی‌ات نیستی، نگران قضاوت دیگران هستی، ترس از این داری که این شخصیتی که از خودت در نظر دیگران ساختی خراب شود.
 
می‌توانم بگویم 95 درصد از تلاش‌های ما به خاطر تائید دیگران است یعنی دیگران من را تائید کنند پس من این کار را انجام می‌دهم چون دیگران من را تائید می‌کنند. این لباس را می‌پوشم، این رشته دانشگاهی انتخاب می‌کنم، این مدل حرف می‌زنم چون مردم دوست دارند.
 
شما که اهل هیچ ناهنجاری نیستی چرا در مهمانی  آن رفتارها و کارها را انجام می‌دهی فقط به دلیل این که همه آن ناهنجاری ها را انجام می‌دهند.
 
تو تمام تلاشت را می‌کنی کارهایی برخلاف هنجارها و ارزش‌های درونی‌ات انجام می دهی ، فقط به خاطر اینکه در جامعه قضاوت نشوی.
 
اما در خلوت خودت گفتگوهای درونی‌ات شروع می‌شود. سرزنش های ذهنی‌ات شروع می‌شود. از جمله اینکه”تو نادانی، درک نداری، چرا این کار را کردی، حالا چه جورمی خواهی هزینه را جبران کنی؟
 
این‌گونه سرزنش‌هایت شروع می‌شود و ارزش‌های درونی‌ات را لگدمال می‌کنی. صرفاً به خاطر اینکه می‌خواهید خود را بهتر ازآنچه هستی نشان دهید.
 
نگران تائید دیگران هستید. تو در خلوت خودت آرامش نداری و برخلاف ارزش‌های خودت داری رفتار می‌کنی صرفاً برای اینکه دیگران در موردت چیزی نگویند.
 
برخی از ما این روزها به‌جایی رسیدیم که از نشان دادن رفتار درستمان فرار می کنیم. یعنی ترس داریم. در یک مجلسی وارد می‌شویم همه قلیان می‌کشند، می‌ترسیم بگوییم ما قلیان نمی‌کشیم که مبادا جور دیگری نگاهمان کنند بگویند عقب‌افتاده است! چقدر بچه است وهر برچسب بد دیگر.
 
افرادی که دچار اعتیاد شدند همان افرادی هستند که روز اول “نه” نتوانستن بگویند.
 
همه آن افراد ادعا داشتند که با یک‌بارمصرف معتاد نمی شوند اما به بدترین شکل معتاد شدند. در هیچ زمینه‌ای ادعا نکنید وقتی برای کائنات منم می‌زنید به چالش‌های بزرگ دعوت می‌شوید.
 
 
خودتان باشید. نگران قضاوت مردم نباشید.
 
چرا به خاطر مردم کارهایی می‌کنید که تائید شوید. اگر دوست نداری کاری انجام بدی و ناهنجاری است چرا انجام می‌دهید. جسارت، اعتماد به‌ نفس و عزت‌ نفس را در خودتان بوجود آورید که خیلی راحت بگویید ” نه”.
 
به قول آنتونی رابینز “موفقیت یعنی گفتن تعداد بسیار زیادی کلمهٔ “نه”.
 
امروز به مدت یک هفته تمرین کنید.
 
پیشنهادهایی که حالتان را بد می‌کند راحت بگویید “نه”.
 
قدرت یعنی گفتن کلمهٔ نه. درنهایت ادب و احترام تو یک نه نمی‌گویی ولی تاوان این نه نگفتن تو خیلی زیاداست. تمرین امروزمان این باشد که نه بگوییم به مدت یک هفته.
 
علت اینکه این‌قدر قشر جوان و نوجوان ما به سمت مواد مخدر و دخانیات می‌رود به خاطر اینکه این اعتماد به‌ نفس را ندارد که به دیگران نه بگوید. می‌خواهد خودش را جوری نشان دهد که بزرگ‌تر از آن چیزی هست که هست.
 
ما یادمان می‌رود که به فرزندانمان عزت‌ نفس و اعتماد به نفس دهیم.
 
وقتی من حسم نسبت به خودم خوب است نگران نیستم که دیگران چه طور من را قضاوت کنند. جامعه ما به‌شدت دچار این باور سمی است.
 
به خودمان بیاییم!
 

دانلود پادکست انگیزشی موفقیت یعنی مهارت نه گفتن سعید پورندی

از اینجا دانلود کنید Download

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی و دریافت تخفیف
×
سلام، بفرمایید
هر سوالی داری از من بپرس.

پیام خود را بگذارید. اولین فرصت پاسخگوی شما هستیم.